28 juli 2007

BonBonland

Hej!

Vi stack till Danmark och bodde 2 nätter på Hilton och var på en dagstur till Bonbonland. Rekommenderar detta nöjesfält. Skitlång kö till entrén men det är det värt. Behövs inget åkband, bara inträde till tivolit och så pengar till mat. Attraktioner (vi åkte ) som du borde åka om du åker till BonBonland, om du vågar hihi:
Albatrosserna-

Man trampar runt lite i tivolit typ 5 meter ovan marken. Man ska vara minst 120 lång elelr nåt sånt. Man får plats 2 i vagnen som man trampar. Kul men kön tar tid. Jag och Ella for runt där.

Kloakråttan-

Åkte vi alla 4 tillsammans. Som Lisebergs flumride fast lite mindre. Man sitter i färggranna råttor som åker runt i "kloakerna". Kön är LÅNG! Men det är det väl värt. Man blir nog mest blöt längst bak, enligt pappa som satt där. Två backar. Man får ej svindel!
Kråktornen-
Frittfall. mitt första "riktiga" frittfall, om nu inte de små minisarna på Grönan räknas. Skrek som en galning. Fin utsikt höhgst upp. Varning: Sitter du längst fram ( man kan välja på bak eller fram ) så var beredd att sittsarna lutar fram som i Tilt. Man sitter fast men har dåligt med handfäste. Det gjorde att jag fick lite halvpanik. Som i Balder, då fick jag ingenstans som jag kunde sätta händerna som var bra. Ella och jag åkte denna. Fint runtomkring, ingen kö när vi var där, ingen alls.

Räkan-
Man får köa ett tag, uppför en trappa, och sen sätter man sig i gummibåtar och far nerför världens rutschkana. Blev överaskad av en vattenstråle som blötte ner mig MYCKET i ryggen och armarna. Var beredd på det! Man åker max 2 i varje båt, som jag och Ella. Bär din egen båt.

Bäverrafting-
Kolorado med lurigheter. Man tror man ska åka genom vattenfall och så men så stängs de av typ 1/2 meter innan man är framme. Läskigt. Vågor som skvätter upp på en. Men man blir inte lika blöt som på Liseberg. Får plats typ 6 i varje båt. Relatift lång kö.
Hankatten-
Den åkte vi 20 gånger... Skoja bara. Våga inte. Snurrande vagnar i en snurrande bergochdalbana. Lång kö. Fyra i varje vagn. Åk den inte om du inte tål snurrande saker.
Vildsvinet-
Ett absolut måste. Kön går fort eftersom att det kommer nya vagnar varje minut ( åkturen tar typ 30 sekunder från toppen på backen ) som det får plats 8 stycken människor i. Man sitter fast bra så man ramlar inte ur iallafall. Men det är lätt att få världens ångest i uppförsbacken då man trycks tillbaka i sin stol för att man åker rätt upp. Rakt upp 20 meter. Panik! Denna åkte jag och pappa. De andra åkte den inte för de var fega, hehehehehehe. Men man blir så himla skrajsen där uppe på toppen av backen att man tänker: "Varför åker jag den här? Jag vill inte, jag är rädd att dö av hjärtattack asså". Sen går det rätt ner, och in (!) i backen och så trycks man ner av trycket när man susar upp igen, svänger, kör i en loop och så en sväng, en kort sväng til och så in i "körummet" där man får hoppa ur. Ta ej med väskor osv upp i banan för de kanske trillar ut. Rekommenderar.
Ja, det där var det vi åkte, några saker till som ej rekommenderas för de är lite boring. Men gå sjörövarstigen, kul. Sök på google eller nåt efter en karta. Inte särskilt bra skyltat i Danmark precis. Hehe.
Albatossen, snurrande sak.

Inga kommentarer: