10 februari 2010

Wienerbröd

Hejsan!



Idag var klassen m.fl. till någon grej för skolor som handlade om miljön. Vi slutade då rätt tidigt så när jag kom hem kom jag fram till att baka något. Jag tycker att det är kul att prova något jag inte provat förut och pröva mina kunskaper, bla bla bla. Sånt är kul. Se vad man kan göra. Valde ett rätt klurigt recept; wienerbröd.
För en sån amatör som jag så tänkte jag att det kanske var lite i det svåraste laget, men jag gav mig på det ändå. Vill man så kan man, kanske. Utomhus var det lite kyligt, perfekt för ett inomhusbak.
Att kavla det hela tog väldigt lång tid och jag märkte snabbt att jag kanske tagit mig vatten över huvudet då degen sprack och margarinet fastnade i bänken.
Men ingen fara på taket. Med mjöl och tålamod (mycket tålamod) gick det ganska bra och jag fick till något som faktiskt blev helt okej. Medan det jäste i cirka en timme och en kvart såg jag på "Die another day" och fixade vanlijkrämen. Egobild i köket, höhö.
Till sist blev det gräddags och när de fått svalna ett tag efteråt fixade jag lite glasyr som jag hällde i små ränder över alla de små wienerbröden. Såg så smarrigt ut. Mums. Det tog tog rätt lång tid, men så fasligt svårt var det inte. Mina wienerbröd kanske inte är i toppklass, men för att vara första gången är jag nöjd. Tjohoo tjohej.

Tjusigt värre va?

3 kommentarer:

Jennypenny sa...

Nämen vad söta dom blev! :D blev dom goda ? :)

Hanna sa...

Jajamensan. mumsigt värre. :D

Bannanas sa...

Ja vad mysigt xP Du får lära mig baka sen nån gång xP Ja älskar wienerbröd xD