27 september 2007

En film du bör se

Hej!



Nu var det ju ett tag sen jag skrev, men det var för att jag inte hade nån fantasi. Men nu fick jag liksom för mig att berätta om en film som borde passa många, alla från romantiska komedidiggare till actionpersoner som lilla mig. Denna film heter "Amelie från Monmartré" och är en fransk fiom från typ 2000-talet nån gång. Ungefär runt 2001 typ. Vet inte säkert.

Orginaltitel till filmen: "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain". Kopierade den där titeln, är inte så bra på franska.

"Amelie från Monmartré" handlar om den lite annorlunda tjejen Amelie Poulain som bor i Monmartré ( Paris ). Hennes mamma dog när en självmordhoppare landade på mamman vid en kyrka. Amelies pappa äger en tomtestaty som Amelie senare skickar ut på en resa runt jorden. Amelie hör om prinsessan Dianas död och hittar en låda gömd bakom en vägg i toaletten.
Hon bestämmer sig att lämna tillbaka lådan och om ägaren blir glad av detta ska hon börja hjälpa olika människor i deras liv. Hon jobbar på en restaurang där det finns lite olika folk. Hon hjälper två att bli ihop innan hon träffar gamle klasskompisen Nino. Han samlar ihop sönderrivna fotografier under en fotoautomat vid en tågstation.
Sedan lurar hon en elak grönsakshandlare att t.ex. gå upp typ 4 timmar för tidigt m.m. när hon smugit sig in i hans hus. Hon lär känna grannen som skickar mystiska videoband, likaså gör hon. Sedan blir hon kär i Nino och tänker ut en plan för att han ska upptäcka henne. Från 7 år tror jag, men jag rekommenderar den från 11-12 år ungefär.

Inga kommentarer: