14 september 2007

Lång beskrivning av en underbar bokserie

Hej!

Här kommer en lång text om en helt underbar bokserie som jag just nu är completely galen i. Bokserien handlar om tre olycksamma barn. Deras namn är Violet Baudelaire, Klaus Baudelaire och Sunny Baudelaire. Låter det bekant? Borde det göra. Det är nämligen bokserien "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv" skriven av Lemony Snicket ( kolla sidan http://www.lemonysnicket.com/ ) som jag skrev om i min förra blogg. Egentligen är Lemony Snicket en pseudonym. Alltså ett låtsas namn för en författare som vill vara anonym. Daniel Handler är Lemonys riktiga namn. Lite tråkigare än Lemony Snicket va? Om jag var en författare skulle jag också ha en pseudonym. Nåt kul namn. Nu tillbaka till bokserien. Den handlar som sagt om de tre syskonen Violet, Klaus och Sunny Baudelaire vars föräldrar dog i en fruktansvärd eldsvåda, även deras hus brann upp då. Sorgligt. Så Violet, Klaus och Sunny har nu fått bo hos en rad olika förmyndare i de olika böckerna. En ny förmyndare för varje bok. Först fick de bo hos Greve Olaf, som de då inte kände, men det visade sig ju vara så att Olaf var ute efter deras förmögenthet så de är alltid, vart de än tar vägen, förföljda av Greve Olaf som alltid förklär sig och kallar sig för olika saker. Detta är några av hans många namn han kallat sig för; Stephano ( då låtsades han vara en assistent till en av barnens förmyndare ), Djingis ( då låtsades han vara en gympalärare som tvingade barnen att springa hela nätterna ), Shirley ( han klädde ut sig till kvinna och låtsades vara en sekreterare till en doktor i Ynkelby där barnen bodde på ett sågverk ett tag ) och så en himlans massa andra namn. Barnen har fått uppleva allt från bränder och farliga operationer till optimistiska arbetare på sågverk och snälla ormar. Det finns 13 böcker i serien, hitills har jag bara läst 5 stycken men jag tycker ända att de är helt underbara. Har tänkt att köpa böckerna sen när sista kommer ut på svenska. Just nu har den bara kommit ut på engelska så man får väl vänta lite... Här kommer lite kul fakta om de olika karaktärerna i böckerna;

Violet Baudelaire
är äldst av barnen Baudelaire. Hon är duktig på att uppfinna saker som dyrkar och skor med oljud som skrämmer bort krabbor. Violet är 14 år och har som sagt två syskon, Klaus och Sunny. Violet har svart hår, som hon knyter upp med ett rött hårband när hon ska uppfinna något.

Klaus Baudelaire
är det mellersta av barnen. Han är 12 år i de första böckerna men till Det hotfulla hospitalet har han hunnit fylla 13. Klaus älskar att läsa och gör det ofta. Han är kvicktänkt och smart och har ett mycket bra minne. Klaus är lika modig som sina systrar Violet och Sunny även om han inte ser ut som om han är det.

Sunny Baudelaire
är bara 1 år ungefär och är alltså yngst av sina syskon. Sunny är en liten tös med 4 väldigt starka och vassa tänder som har hjälpt barnen Baudelaire ur många farliga situationer. Som t.ex: när de satt i ett nät mitt i ett hissschakt med lodräta väggar så klättrade Sunny upp med bara tänderna och hämtade ett rep åt dem så att de kunde ta sig därifrån. Sunny är inte så bra på att prata men väldigt modig.

Herr Poe
är en bankman som fått äran att ta hand om barnens förmögenhet tills Violet blir myndig och så placerar han barnen hos olika förmyndare. Poe är inte alls elak men oerhört klumpig och virrig. Han hostar väldigt ofta.

Greve Olaf
är den stora skurken i alla böckerna. Han är lätt att känna igen om han inte har klätt ut sig. Han har endast ett ögonbryn, en tatuering av ett öga vid foten och har glänsande, glänsande ögon som visar hur ond han är. Olaf var barnens första förmyndare och då gick det illa för barnen, Violet tvingades nästan att gifta sig med Olaf för att han skulle få tag i deras förmögenhet. Illa, illa. Alltså hatar vi den vidriga Greve Olaf! Men utan honom så blir böckerna boring.
Esmé Solkig
är Olafs,flickvän om man nu kan kalla henne det men det är lite svårt att tro att någon skulle gilla Olaf. Esmé är en divig, ond, väldigt modeintresserad typ som knuffade ner barnen i ett kolsvart hisschakt och var barnens förmyndare. Esmé är ingen bra typ.

Det där var lite olika karaktärer, orka rabbla upp alla. Det tar ju timmar. Nu ska jag inte skriva en låååång beskrivning av handlingen i varje bok men jag gör en kort liten lista på titlarnas svenska titel och orginaltiteln.

En olustig början - The bad beginning

Reptilrummet- The reptile room

Den sorgsna sjön- The wide window

Det sällsamma sågverket- The miserable mill

Den skräckfyllda skolan- The austere academy

Det hemliga hisschaktet- The ersatz elevator

Den bedrövliga byn- The vile village

Det hotfulla hospitalet- The hostile hospital

Det tvetydiga tivolit- The carnivorous carnival

Den slippriga sluttningen- The slippery slope

Den gruvliga grottan- The grim grotto

Den fördröjda finalen- The penultimate peril

Slutet- The end

Hittills har jag ju som sagt bara läst 5 böcker men idag lånade jag 5 nya, Nr; 1, 7, 9, 10 och 12. Jag läser dem liksom inte i rätt ordning. Det beror på att jag först lånade Reptilrummet och Det sällsamma sågverket. Det var lite synd, men jag orkade inte vänta in att bibblan fick in den första o.s.v. Nu blev detta en väldigt lång text så jag slutar på detta inlägget nu.

Inga kommentarer: