14 september 2008

The Darjeeling Limited

Hej!


Igår såg jag en film som jag typ ville se på bio men det gjorde jag inte. The Darjeeling Limited heter filmen.
Regisserad av Wes Anderson som gör filmer på sitt eget speciella sätt. Gillar hans filmer, även om jag bara sett en och en halv. Hehe. Men jag ska inom snar framtid se klart en annan...

Denna film kom förra året. Med några "B-kändisar", asså. De är ju kända, men inte så där, "Wow! De där vet jag ju precis vilka de är!! Superkändisar!"... Inte riktigt så...



Filmen utspelar sig i Indien.

Filmen börjar med att vi ser en affärsman ( Bill Murray, tydligen en favorit för Wes ) springa på perrongen och då kommer Peter ( Adrien Brody ) springande med väskor och färgade glasögon och lyckas ta sig upp på tåget som avgår. Han tränger sig fram till sin kupé där Jack ( Jason Schwartzman, kompis till Wes har jag läst ) sitter och väntar. "Har du sett Francis?" säger nån av dem, kommer inte ihåg vem.


In kommer Francis ( Owen Wilson, även han troligen en favorit hos regissören ) med bandage över halva huvudet. De tre männen är bröder och ska åka på en andlig resa med tåg genom Indien för att bli de bröder de än gång var. De har inte hört från varandra på ett år och Francis vill hemskt gärna att de ska komma närmare varandra.


Resan blir en känslosam och knasig resa för dem allihop. Allihopa har dem hemligheter som de berättar för den andre som i sin tur skvallrar till den tredje och de går varandra på nerverna mer och mer... Vem vet om de blir bättre vänner, men de får veta mer om varandra iallafall.


I denna film får vi följa dem under deras resa. Det är en speciell film men jag gillar den mycket. Stilen är liksom cool, eller mer konstig men ändå speciell på ett bra sätt. Filmat på det speciella sättet som är typiskt för Wes Anderson och allt är övertydligt och filmen är en komedi/drama. Men mest komedi kan man väl säga. Inte allas typ av humor, men jag gillar den.

Inga kommentarer: