6 maj 2010

Disney är inte bara för barn

Hejsan!


Som en Disney-fantast måste jag slänga in denna lista. De tio allra bästa Disney-filmerna (tecknade). När jag var mindre var "Mulan" min favorit, likså är det nu. Många verkar tycka att tecknad film bara är för små barn, men många av de bästa Disneyfilmerna (från "Disney Renaissance" (1989-1999) då Disney var i toppform) har betydelse, otroligt vacker musik och handling som funkar för de flesta åldrar. Här är listan:

1. Mulan (betyg 5/5)

Vacker film med vacker musik, barnvänligt men med ett djupare budskap. Aldrig dålig.

2. Pocahontas (betyg 5/5)

3. The Beauty and The Beast (betyg 4/5)

4. The Lion King (betyg 4/5)

5. Aladdin (betyg 3+/5)

6. Tarzan (betyg 3/5)

7. Peter Pan (betyg 3/5)

8. Robin Hood (betyg 3/5)

9. Pongo och de 101 Dalmatinerna (betyg 3/5)

10. Sleeping Beauty (betyg 3/5)

Titlarna är länkar till trailers för filmerna. Det är troligt att någon av dessa filmer står och dammar på någon hylla hemma, själv har jag säkert istället börjat nöta ut min "Pocahontas"-video. Från tiden före dvd.. Tekniken går framåt.

Länge leve handteckad film!

Inga kommentarer: