12 oktober 2010

Andra försöket på wienerbröd

Hejsan svejsan!

I helgen gjorde jag ett andra försök på att baka de perfekta wienerbröden. Perfekta blev de väl inte, men inget tvivel om att de var galet smarriga!

Förra gången pajade degen totalt och det blev margarinklet över hela bänken. Denna gång lyckades jag hålla margarinet någorlunda i schack, så lite bättre gick det ju. Men inte blev det helt och fullt inkavlat. Jag lyckades kyla ned köket rätt bra, för när man bakar dessa makalösa ting ska det helst vara kylig temperatur på allt. Ingredienserna (förutom margarinet som ska vara rumstemp. för att lättast kavlas in), plåten, köket... You name it.
Denna bild är på ett totalt djupfryst bröd som jag tog upp bara för att fota, vilket jag glömde i bakandets hetta, haha. Fixade klart dem lördag kväll och då proppade jag i mig... typ tre. Ojsan.

Vill du göra dessa själv så kolla i "Sju sorters kakor" som troligen står i bokhyllan. Det är det receptet jag följde.

Inga kommentarer: