4 oktober 2010

Inception

Hej hej!

Tänkte att jag skulle slänga in en recension av denna film som jag såg på bio för ett tag sedan. "Inception" av Christopher Nolan.
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) är den bäste i världen i sitt "yrke"; han tar sig in i människors drömmar och stjäl information som minnen, tankar och idéer mot betalning av den som vill ha upplysningen. Det som ska bli det sista uppdraget och ta honom hem till barnen blir mycket komplicerat när Doms minnen av den döda frun (Marion Cotillard) tycks rubba hela drömmen där uppdraget ska utföras.
Filmen är väldigt välskriven och idén är fenomenal. Det är en komplicerad handling och man får hänga med i svängarna när filmen rivstartar och håller tempot uppe hela vägen. Christopher Nolan är ett riktigt geni när det kommer till att göra denna film, den är verkligen speciell men inte konstig, rörig men klar och nagelbitande i sin spänning.
Musiken är väldigt maffig med extrem bas så det riktigt skakar i biostolarna, vilket jag tycker är riktigt kul. Men man blir aldrig besviken på Hans Zimmer, så det är bara att njuta av musiken som tillför en hel del till en redan spännande film. Se trailern här.
Fotot i filmen är väldigt häftigt och specialeffekterna riktigt bra (även om man om fem år troligen inte tycker det längre). Bäst i filmen är Ellen Page som arkitekten, Joseph Gordon-Lewitt som charmig hjärna och Leonardo DiCaprio som kanske inte är allra bäst, men ändå bra, för det är ändå honom vi pratar om.

Det verkar som att jag är väldigt generös med betyg, eller hur? Men jag måste säga att jag ofta har en rätt klar bild av hur filmen jag ska se kommer att bli (ungefär). Man kollar ju alltid trailer, handling, filmmakare, osv, innan man ser den. Så inte slösas pengar på sådant som kan vara skräp inte.

1 kommentar:

Jennypenny sa...

Inception är sjukt bra! :D