13 oktober 2010

Höstrusk betyder innemys

Hejsan!


Nu när vi är mitt i höstens mittmånad, oktober, har vi höstrusket över oss. Vad passar då bättre än att jag tipsar om lite tv-serier som du kan ha som långkörare nu under dessa mörka tider.
Vi kör lite kronologisk ordning. Jag har säkerligen nämnt serierna tidigare, men nu fräschar man upp minnet lite.

>Helgonet (The Saint)
Roger Moore spelar charmerande Simon Templar, även känd som "The Saint". För den som gillar James Bond är detta den perfekta serien. Det är som lite mindre actionfyllda Bond-filmer i kortform (1 tim-avsnitt). Bovar, vackra kvinnor, exotiska platser och spännande intriger. Det finns 118 avsnitt varav 47 i färg. Även två filmer med Roger Moore. Det här är en av mina absoluta favoritserier. Min typ av serie.
>Snobbar som jobbar (The Persuaders)
Roger Moore igen! Han har gjort mycket bra den mannen. Den nyligen avlidne Tony Curtis spelar den andra huvudrollen. De är båda snobbar, som måste jobba med att lösa spännande fall med farliga bovar och snygga bilar. Lite James Bond-känsla här med, men med mer humor. Spänning och humor, vilken kombination! Vad vore världen utan den?
Jag måste nog säga att detta är min favoritserie alla tiders. Helt underbar.
>Gänget och jag (Happy Days)
Humorserie i 50-talsmiljö som är riktigt kul de första säsongerna men som blir lite avslagen vid kanske säsong 3-4. Ron Howard och Henry Winkler spelar helyllekillen Richie och coolingen (!) Fonzie. Om tonårspojkars liv vid den lokala dinern Arnold's där det finns bra musik, bilar, god mat, dans och tjejer. Lättsamt och uppiggande kan jag säga som beskrivning.
>Twin Peaks
Den unga skönheten Laura Palmer blir mördad i småstaden Twin Peaks. Den knepiga FBI-agenten Dale Cooper (Kyle MacLachlan) kommer dit för att lösa mysteriet. Det blir en spännande handling av detta. Jag har hittills bara sett 1:a säsongen. Det är rätt känt att serien totalt spårar ur och att man aldrig får veta vem mördaren är, men detta är en berömd serie och jag ska tusan se klart den! Spännande är det hursomhelst. Coolt.

>Seinfeld
Den bästa komediserien genom tiderna! Jerry Seinfeld bor i New York och spenderar dagarna med att prata strunt med de likasinnade (?!) vännerna George, Elaine och Kramer (say no more) och att köra stå-upp-komik på klubbar. Det blir inte mycket roligare än så här. Så enkelt då den inte handlar om något egentligen ("a show about nothing") men blir så himla roligt.

>Vänner (Friends)
Känd och värd det kan man väl säga. Jag vill bara bo i Monicas lägenhet när man ser serien. Jag klämde mig igenom alla tio säsongerna härom året och var helt fast. Den är rolig, charmig, romantisk, lite dramatisk ibland och så mysig att sitta inne och glo på. Man blir liksom 'vännernas' vän. Det är nog det som är bäst, man blir helt inne i deras tillvaro och hänger med till Central Perk och det är bara så härligt.
Handlar om Monica, Rachel, Phoebe, Chandler, Joey och Ross som lever i New York. Deras liv och allt vanligt och ovanligt som händer.


Sedan finns ju serier jag skulle vilja se. Någon som har tips? Jag har siktat in mig på att se de första säsongerna av "Desperate Housewives", resten av "Twin Peaks", kanske "Lost" om ett tag, "Sex and the City" om jag får tid, "In Treatment" och säkert andra serier så småning om.

1 kommentar:

Jennypenny sa...

Sex & the city is the best! jag tittade på alla 6 säsongerna på 4 veckor tror jag :)