22 mars 2010

Lite tips

Hejsan!


Först vill jag bara tipsa om Stanley Donens film "Charade" med Cary Grant och Audrey Hepburn som jag inte hade så väldigt höga förväntingar på, men som visade sig vara en riktig topp-film. Den blir aldrig tråkig, utan håller ett högt tempo med humor och spänning då Audreys karaktär jagas genom Paris i urtjusiga Givenchy-kläder för att många skurkar är ute efter en förmögenhet som de tror att hon har ärvt efter sin mördade man. Det är massor med snabba vändingar som gör att man sitter klistrad under hela filmen. Henry Mancinis musik gör det hela ännu bättre. Klicka här för trailern.

Nu ska jag även skriva en liten lista. En riktig hobby, hehe. En snabb liten lista bara. Jag tänkte så här; om någon aldrig, aldrig, aldrig sett en enda film i hela sitt liv ska dessa 10 nedan nämnda filmer sammanfatta det mesta som är bra med film så att den stackare som inte sett någon film ska få en bra uppfattning om hur bra film kan vara. Ej i ordning. Det är säkert så att jag vill byta ut en del filmer så småning om, men just nu vill jag ha det såhär.

>Vertigo (av Hitchcock)

>Åskbollen (James Bond)

>Titanic (av James Cameron)

>Amelie från Monmartre

>Tillbaka till framtiden (av Robert Zemeckis)

>Forrest Gump (Tom Hanks)

>Moulin Rouge! (av Baz Luhrmann)

>Top Hat (Fred & Ginger)

>Indiana Jones och Jakten på den försvunna skatten (Spielberg & Harrison Ford)

>I hetaste laget

Inga kommentarer: