7 mars 2010

London, del 1

Hej hej!


Nu är jag tillbaka från några härliga dagar i London. Det har varit jätteroligt och jag måste åka dit igen någon gång. På måndagen kom vi dit via Heathrow och Paddington. Vi bodde på en trevligt hotell ganska nära Oxford street och Hyde Park.

Eftersom att det var eftermiddag när vi kom dit hann vi med en promenad på stan före middagen. Vi gick till Oxford Street till Piccadilly Circus i det härliga vårvädret. Jag vågade mig på att ha vårjackan vilket var härligt efter all kyla i Sverige. Här lyste solen, vinden härligt vår-frisk, gräset grönt och blommorna blommade i parkerna. Underbart.
Piccadilly Circus ligger perfekt som utgångspunkt när man vill gå omkring i det mest centrala London, West End. Det är där de flesta teatrarna håller hus och restauranger finns det många av i de krokarna. Vi såg tre musikaler när vi var där; "Grease" (rolig och mycket bra), "Fantomen på Operan" (mycket bra och pampig) och "Dirty Dancing" (inte särskilt bra).
Sedan åktes lite röd dubbeldäckarbuss vilket var trevligt och fungerar smidigt om det inte råkar vara köer i trafiken (vilket det oftast var). Första kvällen åt vi middag på hotellet, men sedan blev det middagar på stan vilket var trevligt eftersom att man vill se staden när man väl är där.
Som den turist jag var där ville jag ha foton på telefonkiosker, bussar, hus m.m. Det mesta som kännetecknar London. De typiska röda telefonkioskerna fanns överallt så det var inte så svårt att hitta dem. De klassiska röda dubbeldäckarna (inte de nya varianterna) med ingång längst bak var dock svårare att hitta. Såg några få men mest var det de moderna bussarna som det inte alls var något fel på, men de är ju inte lika fina.
Det är en stad som jag verkligen rekommenderar att besöka. Massor att se, mycket att göra, mycket att höra. Britterna har ju en sån trevlig engelska. De var också mer artiga än svenskar, med "thank you" och "please" hela tiden. Mer London-bilder osv kommer senare.

2 kommentarer:

Bannanas sa...

mysigt!! xD Såg ni några roliga poliser med roliga hattar? eller de som vaktar palatset med ännu större hattar?! xP Åkte ni någon tunnelbana? det måste ni ju ha gjort, hela London har ju fullt med tunnelbanor och det är ju jätte enkelt att åka i dom oxå xD Ååå! Vi måste träffas, jag vill höra allt ni gjort! Och se bilderna!! xD <3

Hanna sa...

hehe, en pratglad anna är i farten ser jag. :) det gick omkring poliser i svarta hjälmar med skyddsväst och hela baletten. åkte även förbi såna där "beefeaters" med de stora svarta pälsmössorna. Åkte bara buss, ingen tunnelbana.
ja vi måste ses, vi får höras. :)