25 mars 2010

A short trip to Wonderland

Hejsan!


Igår var jag och Jenny till Rigoletto och såg "Alice i Underlandet". Kort om handlingen: Alice är nu 19 år och ska giftas bort med en rik tråkmåns med påsar under ögonen. Hon ser en vit kanin mitt under frieriet och efter lite jagande i en trädgård faller hon rakt ned genom en tunnel till Underlandet där hon möter gamla och nya filurer som är ytterst knasiga.
Jag hade inte så höga förväntningar eftersom att jag inte är så förtjust i den tecknade versionen, men ändå lyckades jag bli besviken. Filmen var för knasig för mig och allt tjat om en "jabberwocky" blev aldrig spännande, eftersom att det aldrig kom några onda aningar om hur djuret skulle se ut.
Minus i filmen är också att det alltid är supertrisst väder i Underlandet, grått och deppigt. Sedan blev det för många okej dataanimationer så inget kändes som att det ändå kunde vara äkta. Kanske jag inte har tillräckligt med knasig fantasi, men jag tyckte mest att den var jobbig.
Före biobesöket. Med den kommentaren menade jag inte att jag var på dåligt humör efteråt.
Snabbt måste jag inlägga att jag inte är imponerad av dagens 3D-effekter. Det är bara inte äkta nog. Känns 110% dator och det är inte vad som är meningen. Glasögonen är ytterst obekväma och glider ned på näsan var 10:e sekund vilket distraherar. Få se nu.. vad kan jag mer klaga på (höhö)... Äh, kom inte på så mycket mer just nu.
Mia Wasikowska som spelar Alice är mycket bra i sin roll. Johnny Depp gör ett okej jobb, men man har ju höga krav vilka han inte riktigt uppfyller då hans roll inte är så intressant. Synd, han som annars är så bra.
Jag undrar genom hela filmen vilka scener de spelat in med riktiga kulisser och vilka som är helt gjorda av dator (vilket inte är bra i alla fall, känns oäkta). Filmer ska kännas äkta, denna gör inte det. Inte på långa vägar.


Nästa onsdag är det "Flickan från ovan" (The Lovely Bones) som gäller. Biljetter bokade, ser fram emot biobesöket. Boken som filmen bygger på rekommenderas.

Inga kommentarer: