17 april 2010

The Ghost Writer

Hejsan!


Igårkväll gick jag, Pernilla och Jojjo på bio och såg Ewan McGregor och Pierce Brosnan i Roman Polanskis nya film, The Ghost Writer. Linda skulle egentligen också ha följt med, men hon kunde inte visade det sig. Så kan det gå. Filmen handlar i kortform om att spökskrivaren (någon som skriver en bok i någon annan persons namn. Här skriver spökskrivaren memoarer i den fd premiärministerns namn) The Ghost (Ewan McGregor) som efter viss övertalning ska ta över jobbet som spökskrivaren åt den fd premiärministern Adam Lang (Pierce Brosnan) för hans memoarer. Den nye spökskrivaren märker snabbt att han gett sig in i något farligare än han anat...
Filmen var segare än jag trodde. Jag förväntade mig lite mer spänning. Jag kanske är trög, man jag fattade inte exakt allt i filmen för ibland var det lite otydligt med var som var grejen med allt. Slutet var inte precis någon extrem upplösning, vilket var till en besvikelse. I filmer är det bra om slutet är rätt maffigt för att ge det hela en riktig slutkläm. Det betyder inte att det behöver vara något pang-pang eller så, men bara en högst oväntad vändning och ett konfronterande på hög nivå.
Något som räddar filmen från en tvåa i betyg är fotot, musiken och ljussättningen. Det skapar en viss spänning i de mest ospännande situationerna. Musiken är väldigt bra och gör att man inte tappar intresset. Fotot är på något sätt lite likgiltigt, men fortfarande fyllt av spänning då ljuset är helt perfekt. De stora fönstren i villan på ön där filmen till stor del utspelar sig, ger en lite obehaglig känsla samtidigt som det är lite intressant med sådan arkitektur på ett hus där personerna i det vill vara ganska gömda.
På skådisfronten tror jag att Tilda Swinton som först skulle spela Adam Langs fru Ruth (här spelad av Olivia Williams) skulle ha varit bättre i rollen. Jag tycker att Tilda Swinton är en väldigt bra skådis, så det var ju lite synd att hon inte var med här. Anledningen var tydligen att hon hoppade av när filmningen sköts upp ett år. Busy woman. Olivia Williams är dock inte dålig i rollen. Hon är nog den mest intressanta personen i filmen.
Pierce Brosnan verkar kämpa på med att få andra roller än de som liknar James Bond. Jag kommer dock alltid se honom som James Bond, hur man än vrider och vänder på det. Dock gör det inget att han gör andra roller, det är bara det att jag minns honom bäst från de fyra 007-filmerna han spelade i. Så är det för alla Bond-skådisar. Har man spelat Bond så kommer man alltid förbli Bond. Mer eller mindre.
Skål, Ewan McGregor, för en trea av fem i betyg.

Inga kommentarer: