15 april 2010

Vilken härlig dag!

Hejsan alla glada och mindre glada filurer!


Vilken härlig dag det varit idag. Vädret var i toppform med sol och lätta vindar som inte störde. Hade nat. prov i engelska, muntligt, idag med några andra från klassen. Vi diskuterade hejvilt på det internationella språket medan vår lärare spelade in det hela. Jag skulle helst skippa att höra det. Sedan spelade vi lite kort innan det blev lunchdags. Vi råkar ha ett rejält hål i schemat vid lunch så lite utomhuslekar (hihi) hanns med. Man blir så mycket piggare av att vara ute så, härligt.


När jag kom hem kom jag på att frysen var tom på bakverk så jag tänkte att man kanske skulle svänga ihop något. Alltid trevligt med lite trevlig bakning. Det blev enkla syltkakor. Man gör en enkel mördeg, rullar små köttbulls-stora bollar som man plattar till lite och trycker en grop i. Gropen fyller man med sylt och så gräddar alltsammans i 175 grader C i ca 10-15 minuter. Mums mums. Jag glömde bort kakorna lite så de blev lite brunare än vanligt, men smakade gott-gott ändå.

Sylten är blåbär och jordgubb, men icke blandade. Jag hällde även i ca 3/4 dl koncentrerad flädersaft i mördegen, men det gjorde ingen större skillnad. Ville prova på något nytt. Är förtjust i fläder, så jag tänkte att kanske det kunde sitta fint i degen.

Det var så fint väder (även om det nu är lite mulet), så jag gick ut och tog några kort på kakorna i gräset bland scillor.

.
Imorgon ska jag på bio och se "The Ghost Writer" med Jojjo, Pernilla och Linda. Är beredd på bra foto och viss spänning. Roman "Rättegångs-smitaren" Polanski har regisserat.

Inga kommentarer: