14 december 2008

Tredje advent- snart jul!

Hejsan svejsan!


Idag är det tredje advent så idag ska jag tända det tredje ljuset i ljusstaken. Vi ska typ baka idag, tror jag. Pappa har köpt en sån där rolig muffinsplåt så det kommer nog att bli bra. Annars blir mina muffins alltid så platta för de smälter ut och blir konstiga... Men nu kommer de säkert att bli bra. Blåbärsmuffins. Mumsmums.


Jag skulle lätt kunna tro att det är mars eller oktober när jag tittar ut genom fönstret. Men så är det inte. Det är tredje advent den 14:e december. Och snart är det jul! Det ska bli roligt värre. Men jag har en viss brist på inköpta julklappar. Måste nog skärpa mig och hasa iväg till någon affär, även om det är detsamma som halv tortyr... Jobbigt, jobbigt. Så om någon av någon anledning tänkt ge mig ett presentkort i någon affär som julklapp, gör inte det. För då måste jag masa mig iväg dit, och det är inte precis höjdpunkten i mitt liv om man säger så...


För dig som inte hört den där extremt läskiga signaturmelodin till Phychos duschscen så bör du höra den någon gång i ditt liv. Jag blir alltid lika skrämd när jag hör den. Läskigt läskigt, speciellt när man sett filmen och vet vad som händer. http://www.youtube.com/watch?v=keo4mVAy0Ew

http://www.youtube.com/watch?v=EzAnE4zuYuA&feature=related Alfred Hitchcock snackar Psycho, detta är en trailer där han pratar på. Han snackar på emd sin snobbiga engelska och visar oss olika place, två, där filmen utspelar sig till 90%... och luras inte av den glada melodin att detta är en glad film... Ja, som du troligen märkt gillar jag verkligen denna film och rekommenderar starkt till alla över 10 år, eller nåt.. Ja, det beror väl på vem du är.


Jag gör en lista till, eftersom att jag tycker att det är så kul. Nu blir det... de tre bästa filmerna av Hitchcock, av dem som jag har sett. Jag tycker att han är en väldigt bra regissör, en av mina favoriter, men han var väl lite väl snorkig mot skådespelarna har man ju hört. Men hur som helst så är här en lista på de tre bästa Hitchcock-filmerna av dem som jag hittills sett.


1. Psycho. Vet inte om den egentligen är bättre än vissa andra, men den är i högsta grad mycket spännande och välgjord.

2. En studie i brott. Spänningen byggs upp under filmens gång och man undrar vad hon döljer för hemlighet. Mycket bra, mycket bra. 3. Fönstret åt gården. Spänning som utspelar sig till största delen i ett rum med en rullstolsbunden fotograf som huvudkaraktär. Mycket bra. Alla dessa filmer finns recenserade här på min blogg om du är intresserad av vad de handlar om och vad jag mer tycker om dem.


För övrigt idag så ska vi äta makaroner och falukorv till lunch. Det var en skata utanför fönstret, höll på att få en chock för det kändes som om någon stod där. Men icke sa nicke, så var det inte... Det var en fågel.


Snart är det jul. 'Ho ho ho, finns det några snälla barn?', säger tomten någon minut efter att någon ( oftast fadern i huset ) gått för att 'köpa tidningen'. Jag längtar så mycket till julafton. Mysmys. Kalle klockan tre, massor med god mat, och så vidare...

Inga kommentarer: