13 december 2009

Chokladbiskvier

Hallå i stugan!



Idag är det tredje advent, tiden går så fort. Mamma har bakat lussebullar och sedan har alla i huset städat. Är lite trött nu efter allt dammande osv. Ska skriva lite om mitt chokladbiskvibak igår.
Har planerat att baka chokladbiskvier hela hösten, men först igår kom jag mig till skott. På förmiddagen vid elvatiden satte jag igång. Rev 300 gram mandelmassa och blandade ihop det med en äggvita. Blev en liten smet av det där.
Klickade upp mandelmassesmeten på bakplåtspapper och tryckte ut till runda plattor. Gräddade mitt i ugnen i typ 13 minuter. Blev tretton stycken fina bottnar av dessa. Fick kallna på galler medan jag nöjt fotade lite. Det var så fint väder ute, så det kändes inte så bra att vara inne. Men men...
Blandade ihop chokladkrämen. Mums, vad god den var. Fick göra dubbel sats eftersom att en sats var för lite. Två blev för mycket. En och en halv skulle ha varit bäst.
Bredde på krämen på bottnarnas fula sida, den som fastnade lite i bakplåtspappret. Då syntes endast den fina sidan, och jag blev glad. Åt lite för mycket kräm, man blir konstig av att äta för mycket sådant. Hursomhelst så ställde jag in de halvfärdiga biskvierna i frysen en timma. Tog en promenad i friska luften under tiden.
Kom tillbaka med tio minuters marginal och smälte blockchoklad i vattenbad. Tog ut biskvierna och doppade dem i chokladen med en tång. De blev så fina med den mörka chokladen på. Som på konditori. Haha.
Efter att ha fotat lite så ställde jag in biskvierna i kylen tills vi skulle fika på dem vid fyra. De var så himla goda! Gudomligt goda. Åt endast en, de var rätt mastiga.
Lätt att göra, goda att äta. Så ska det vara. Men det tog lite tid att göra dem, ca två timmar, varav en timme när de bara stod i frysen. Rekommenderas!

3 kommentarer:

dessi sa...

Åh, vad gott... får smaka? Hihi, ses imorgon... eller? jo, ja jo, det gör vi:-P

Anonym sa...

vad gulligt, den där komentaren var så du, dessi :)

Hanna sa...

Ja du Dessi, kanske du kan få dig en på fredag, om du är snäll :P