17 december 2009

Elevens val

Hej!


Denna vecka är det Elevens val-vecka i skolan. Vi har fått välja mellan några olika grupper där man får göra lite olika saker. Själv valde jag att göra ett konstverk för en konstutställning i vår. Basidén var att göra något med ett motiv av någon som dansar. Efter lite allmänt tänkande kom jag fram till att göra ett tittskåp med en klänningsklädd docka som ska göra någon slags dansrörelse, även om den står still... Hursomhelst så skrev jag ut en massa bilder för inspiration, som jag målade lite på för att prova mig fram. Här är lite bilder på arbetet med att få fram idén.

Skisser.
Ginger Rogers fick håret målat, ser faktiskt ganska coolt ut om jag får säga det själv. Ska försöka göra en peruk till dockan i stil med vackra Gingers hår.
Bild ur stilfulla komedin "Easy Virtue", samma titel som en tidig Hitchcock-film. Jessica Biels klänning var egentligen biege/vit, men jag målade den röd för att prova mig fram.

Ben-inspiration: Ann Miller. Snabb steppare och dansant musikalartist. Sett henne i bl.a. On the Town.

Här är en stackars barbiedocka som får sätta skönheten till för den goda gärningens skull för att vara formen till gjutformen som jag gjorde lite senare. Dockan som sedan blev gjuten i formen fick denna barbiedockas onaturliga former. Men jag skar till den lite senare... Här är iallafall barbien med uppsatt hår. Håret skulle annars fastna i gjutsmeten som fångade hennes former.

Fler bilder från arbetet kommer senare.

Inga kommentarer: