7 december 2009

Spontant julebak

Hej hej!



Igår kom DN Söndag som vanligt på morgonen. Det följde med en extrabilaga med julrecept. Bland alla desa recept hittade jag ett recept som verkade lovande, "Gudomliga Kanelkakor". Jag gillar kanel, och kakorna verkade påminna om några godbitar som jag ätit förr.
Så jag bestämde mig för att baka dem. I brist på vissa ingredienser tog jag och pappa en tidig promenad. Först en längre bit bort där jag köpte en julklapp, och sedan till Konsum där det inhandlades marsánpulver.
Vid två på eftermiddagen började jag baket. Allt gick fint, tills det visade sig att degen var hemskt smulig. Ernst, jobbige tv-Ernst, hade valt ut detta recept till tidningen, men receptet var inte lika lätt att följa som man kunde tro. Tro inte att jag inte kan baka, för det kan jag.
Degen var otroligt smulig, men gudomligt god. Ställde den i kylen efter lite intensivt knådande. Tog ut den igen efter 30 minuter och skulle fixa fina hjärtan, men det gick sådär. Fick lappa och trycka ihop degen för att sedan ta ut hjärtana. Inte det smidigaste här i världen.
Efter att ha lyft över ett noggrant gjort hjärta i taget, penslades de med uppvispat ägg. Sedan pudrades en kanel-och-sockerblandning på de någorlunda fina hjärtkakorna. In i ugnen i 7 minuter, och så var första satsen klar.
Det blev en del kakor, ca 20 kan jag tro. Kanske någon mer. Kakorna blev faktiskt mycket goda. Rekommenderar inte just detta recept eftersom att jag spenderade ca 2 timmar i köket för att göra dessa.
Nu kan ju jag ha varit lite klumpig och inte tillsatt mycket vatten, men jag lyckades faktiskt med kakorna, och det var ju en aktivitet under eftermiddagen.

Inga kommentarer: