22 december 2009

Bioåret 2009

Hejsan hoppsan!



I år har jag varit på bio 14 gånger. Inget att skryta med precis. Men, inget att skämmas för heller. Bara något jag skrev för att... jag har ju varit på bio 14 gånger, så varför inte skriva det?
Vilket onödigt prat.

Dessa är filmerna jag sett på bio 2009:
23/1 - Australia. Såg den för andra gången. En tidigare gång den 26/12-2008. Klicka här för recension. Detta biobesök var inte precis det bästa genom tiderna. Går inte in på det mer än så.
___________________________________
24/1 - Benjamin Buttons otroliga liv. Klicka här för recension. Förutom de irriterande människorna som satt bredvid mig som tog med sig uppskakad läsk som rann omkring, prasslande plastpåsar och typ en trerätters-picknick så var det ett bra biobesök.
___________________________________
4/3 - Rosa Pantern 2. Klicka här för recension. Jojjo och Linda var med och de tyckte att filmen var väldigt kul. Den var rolig, men trisst på det sättet att man räknade ut vem skurken var väldigt fort.
__________________________________
26/3 - En shopaholics bekännelser. Klicka här för recension. Ingen höjdare. Så förutsägbart det kan bli, nästan.
________________________________
13/5 - Änglar och Demoner. Klicka här för recension. Bra bioupplevelse förutom de idioter som snackar i mobilen under filmen. Såna borde bli portade... Ytterst spännande film. Bör ses av alla.
________________________________
27/5 - The Brothers Bloom. Klicka här för recension. Adrien Brody lyser som en stjärna på talanghimlen i denna film. Filmen är väldigt fint gjord och därför vacker att se på. Filmen rekommenderas för andra anledningar också.
_________________________________
10/6 - Star Trek-The Future Begins. Klicka här för recension. Inget jag tänkt se, gick med skolan innan skolavslutningen. Ingen höjdare för mig som inte tål så väldans mycket sci-fi.
__________________________________
15/7 - Harry Potter och Halvblodsprinsen. Klicka här för recension. Ett måste för allt och alla som vill ha en ungdomlig allmänbildning. Detta är ett måste, säger jag igen. Biobesöket var bra, stämningsfullt trots nästan total syrebrist och bastuvärme.
________________________________
21/8 - Slumdog Millionaire. Klicka här för recension. Biobesöket i sig inget som går till historien, filmen var dock en riktig höjdare, som går till historien.
________________________________
26/8 - Public Enemies. Klicka här för recension. Biobesöket; inget speciellt. Filmen gick inte helt upp till mina förväntningar. Johnny Depp är dock bra, som alltid.
________________________________
12/9 - Upp. Klicka här för recension. Förhandspremiär med högljudda småbarn. Filmen var mycket bra, biografen mycket vacker. Minus för att det var mitt på dagen, bio är till för kvällen.
________________________________
11/10 - Julie & Julia. Klicka här för recension. Mysigt biobesök med Jojjo på Saga inne i Stockholm. Fin biograf, mysig film.
________________________________
13/11 - 2012. Klicka här för recension. Bra biobesök, men inget speciellt. Hade en tjock främling bredvid mig som såg ut att råka tappa ut sig megastora läsk på mig varje sekund, så jag fick hålla vakt hela tiden... Det förstörde en smula. Men bra action i filmen.
_____________________________
19/12 - Avatar. Klicka här för recension. Bra biobesök utan störig främling bredvid mig. Gripande film där man skrattade (kanske inte så att det hördes i mitt fall), grät, höll andan i de actionladdade scenerna som var mycket bra, osv.

_____________________________

De flesta filmer jag ser på bio är faktiskt bra. Det beror inte på att jag är så pass mesig att jag gillar allt jag ser, det kan mina vänner intyga. Istället beror det nog på att jag aldrig går och ser en film utan att kolla upp den. Att kolla upp en film i min värld innebär: 1. Kolla trailern. 2. Kolla vilka som är med/gör den. 3. Läs handlingen, inte inkl. slutet. 4. Kolla bilder från filmen. 5. Kolla priset, vart den går, osv.

Dessa 5 grundpelare ger mig tillräckligt med info för att veta vad filmen har för stil osv. Det är något av det viktigaste. Är det en dogma-film? Är den filmad med starka färger? Osv. Då får jag en rätt stark uppfattning om om jag kommer att gilla den eller inte.

De filmer som jag går med skolan på, eller annan grupp där man ej kan hoppa av, har jag oftast inte tänkt se...

Inga kommentarer: