10 juni 2009

Städning och Star Trek

Hejsan!


Idag var det städdag i skolan. Det var inte så mycket städning, mest tömning av skåpet och tvättning av borden. Det fick fort och var inte överdrivet roligt.

Sen skulle vi som lite nöje och avslutning på terminen (även om vi inte slutar idag) gå på bio. Filmen började på 'S' sa någon lärare, så den enda jag kunde komma på som inte var från 15 var "Star Trek". Man vet ju om det aktuella bioutbudet.
Jag har aldrig haft någon större uppfattning av "Star Trek" än att jag har råkat zappa förbi det någon gång för några år sen. Kommer bara ihåg ett rymdskepp, troligen var det väl det där USS Enterprise som var med i filmen idag. Jag är inte så mycket för sci-fi, även om Star Wars ep. 5 inte var så pjåkig. Men jag tycker att det kan bli lite för mycket ibland.

Den här filmen var lite hoppig i tiden, så man hängde inte alltid med. I början fattade jag inte ett dugg, men efter att loggan visats så fattade man var som hänt.

Det jag störde mig allra mest på var att: 1: Huvudpersonen Jim Kirk var en sån otrevlig idiot till besserwisser. 2: Man fick aldrig någon större uppfattning av skurken Nero som karaktär. 3: Dem filmade så ryckigt och snabbt så att man blev helt yr. 4: Ljussättningen på skurken Neros skepp var konstigt grön och det verkade lite underligt.

Den handlar ungefär om att idioten Kirk (Chris Pine) tar värvning i stjärnflottan och lyckas pallra sig ombord på USS Enterprise även om han inte får. Där finns den buttre Spock (Zachary Quinto) med de spetsiga öronen och några andra filurer. De åker iväg i vad som i Star Wars vad överljusfart, men här typ warp-fart, och Kirk övertygar dem andra om att de kommer att hamna i ett anfall från den elake Nero (Eric Bana) som vill döda Spock för något som hänt i framtiden.

Så det blir en hel del "nu ska de få se på vapen"-strider. Man tröttnar lite. Men den går ut på att Spock ska dödas och att de ska göra så att Nero inte förstör en massa oskyldiga planeter med den läskiga röda materian han har.

Inga kommentarer: