26 december 2009

Juletider

Hejsan hoppsan!



Nu har julafton varit för detta året. För en månad sen tänkte man att det fortfarande är ett tag kvar, men nu när julen är här så swoschar den förbi innan man hinner blinka. Nu är det annandagen. Det går för fort. Om mindre än en vecka är det år 2010. Oj oj oj...
Dagen före dopparedagen kläddes julgranen och vi åt en god middag med biff och potatis. Sedan sågs det på en film på kvällen. Så var det med det. Det förbereddes lite övrigt inför självaste julaftonen. Mat osv. Det är så härligt att man fick en vit jul, Bing Crosby skulle ha varit glad. Höhö. För dem som fattade det där trissta skämtet.
På julaftonsmorgonen läste jag ut boken jag för tillfället höll på att läsa; "High Fidelity". Har sett filmen och tänkte att boken kunde vara värd att läsas. Den var lite i samma stil som "Bridget Jones's Dagbok".
Sedan pysslades det på lite i allmänhet och vi dukade senare för julbordslunch. Julbordet åt vi vid två. Vid tre såg vi självklart på Kalle Anka på tv. Man var kanske inte så väldigt engagerad i programmet, men såg det och slumrade nästan till lite av all mat som gör en rätt så trött. Efter Kalle Anka så delades julklapparna ut, men inte var det någon stress.
Vardagsrummet var som en bastu, vilket inte var så överdrivet härligt, men lite mysigt ändå.
Min lillasyster fick sig en dator, mini-pc, som hon önskat sig. Även någon annan liten pryl. Någon parfym tror jag. Förra året skrev jag rim till alla mina julklappar (de som jag skulle ge bort alltså). Denna gång blev det inga rim, men jag slog in paketen i gammeldags stil. Brunt papper, grova snören och rött lack. Blev rätt gulligt. Synd bara att man slänger pappret så fort...
Själv hade jag inte önskat mig något riktigt dyrt som en dator, så man blev rätt bortskämd med andra prylar för att det skulle vara samma summa för bådas julklappar, eller något i den stilen. Fick en massa filmer jag önskat mig. "Holiday Inn" (Fred Astaire och Bing Crosby), "You were never lovelier" (Fred Astaire och Rita Hayworth), "Take me out to the Ball Game" (Gene Kelly och Frank Sinatra) och en del andra filmer. De ska ses så fort som möjligt.

2 kommentarer:

dessi sa...

Vad ni stressar på er julafton, inte konstigt att det går så fort. Vi käkar efter kalle Anka, sedan leker vi massa fåniga lekar som egentligen bara de vuxna tycker är kul. Sedan fikar av någon anledning... efter det ser vi på den här Karl Johans jul (eller vad det nu heter, Karl Bertil)
Sedan efter det så öppnar vi julklappar, och så... okej, vi kanske drar ut på det liite för länge. men, det är väl hur man är van. För mig börjar typ julafton kl. 3 då kalle Anka börjar. Förutom den "spännande" gröten på morgonen. Gott nytt år, synd att du inte kunde vara med mig och Anna på nyår. Hon sa aldrig varför, ska du resa bort?

Hanna sa...

Har ändrat mig. Kommer lite senare, vid åtta/halv nio eller så. Ses imorgon. :) Gott nytt år!