21 januari 2009

Skridskor imorgon

Hejsan!


Idag ska jag snacka lite skola. Igår hade vi bild. Jag skulle vilja att vi fick jobba med skuggning, porträtt och kroppar, sånt som kan vara bra att kunna. Kunna rita folk i olika rörelser så att det inte ser för stelt ut. Vi har som uppgift just nu att välja en bild från 1900-talet, rita av den i förstorad version på ett A3-papper. Jag tänkte direkt att 1900-tal, då ska jag välja någon klassisk skådis och rita ett porträtt, som jag just nu tycker så kul.


Valde först två bilder, en bild från "Prinsessa på vift" som är en kul film med Audrey Hepburn, och så en annan bild när hon spelar Holly Golightly i "Frukost på Tiffany's" som jag recenserat här på bloggen om det intresserar dig att läsa. Gav den en trea så då är det lätt att hitta den via etiketterna.


Pernilla sa att vår bildlärare blev helt till sig när hon hittade en bild på John Travolta. Det verkade lite mysko. "Skriv ut, skriv ut". Jag var inte där just då, men det lät rätt konstigt ändå.

Vi håller fortfarande på delvis med celler och genetik på No:n. Ska ha prov på onsdag, nästa vecka. Oj oj... Vi ska börja läsa om 'livets utveckling'. Apor, dinosaurier och sånt.


Annat är ju att Barack Obama ( igår ) blev nye presidenten, men det vet ju alla så det är inte något nytt. Såg på nyheterna en del av hans tal. Han är en bra talare. Det var cirka 1 000 000 som var i publiken vid talet. Herregud! Så mycket folk. Det var vid, vad heter det nu igen, capitolium? Ska kolla. Japp, jag kom ihåg rätt från DN i morse. Många sidor om alltet. Stackars barnen Obama kommer inte se sin far mycket när han måste arbeta hela tiden och vara nåbar inför eventuell katastrof eller kris.


Jobbigt jobbigt med så mycket jobb. Men det visste han ju innan. Han kommer nog att bli en bra president. Tänk, att 1961, när han föddes och hans föräldrar gifte sig, en vit och en svart, så var det typ olagligt att gifta sig så. Men nu, 48 år senare kommer den förste svarte presidenten. Jag brukar inte säga att någon är 'svart', men vet inte riktigt hur jag ska skriva det annars.


Lyssnar på duktiga Nancy Sinatra. Många ser henne som 'Franks dotter', men jag har hört fler låtar med henne och jag måste säga att jag tycker att hon är bättre än sin fader.

Imorgon ska vi åka skridskor. Undrar hur det kommer att gå...

Inga kommentarer: