23 september 2009

Fred & Ginger lista: Rolig-ordning

Hello hello!

Idag har jag haft studiedag och på kvällen tänkte jag att jag skulle se lite från Fred & Ginger-filmerna. Så jag tog upp alla 10 dvd:erna från min filmhylla på rummet och drog iväg dem till vardagsrummet. Sen såg jag lite från "Roberta" och "Shall we dance". Bra grejer. Så tyckte jag att jag skulle skriva en lista på hur bra filmerna var, men insåg att det var svårt att välja. Så det blev tre olika listor. En i ordning för hur hur roliga de är, en för danserna och en för skådespeleriet. Så kan du bli guidad lättare. Känner du för en rolig film, se en från "rolig-listan". Osv. Här är listorna jag kom fram till:

I ordning efter hur roliga de är:

1. The Gay Divorcee
Så himla rolig! Den är så hysteriskt rolig när Ginger ska lura sin man och tror att Fred är typen som ska hjälpa henne. "Kom till mitt rum vid midnatt" (ungefär) säger hon. Fred's ansiktsuttryck är så extremt roligt, den här är verkligen deras roligaste film.
2. Carefree
När Ginger blir hypnotiserad så skrattar man så himla mycket. Hon är verkligen rolig.
3. Top Hat
4. Shall we dance
Ungefär 3/4 av filmen är helt hysteriskt rolig, men den sista 1/4 förstör det lite. Men den där andra 3/4 är så extremt rolig!
5. Swing Time
6. The Barkleys of Broadway
7. Follow the Fleet
8. Roberta
Ginger's skumma karaktär Tanka Scharwenka är mest konstig. Men Fred är rolig.
9. The Story of Vernon and Irene Castle
Den här filmen är inte till för att vara rolig. Det är drama och musik, så därför får du inte tro att denna inte är bra. Den ska inte helt vara en komedi.
10. Flying down to Rio


De här filmerna är alla värda att se, förutom kanske "Flying down to Rio" där de har mycket små roller. Men vill man se Fred & Ginger, då ser man den också. Så är det. Hoppas att du får tips. Kolla gärna upp filmerna så kanske du upptäcker något nytt om du inte redan sett dessa måsten.

Inga kommentarer: