25 september 2009

Skapande

Hallå i stugan!


Idag har det varit sista dagen i veckans bryt-vecka. "Må bra-vecka" har lärarna kallat det. Så vi har haft innebandyturnerning (har skrivit om det) och igår var det promenad i ösregn så att min pocketbok jag hade i väskan svällde upp och nu ligger småblöt på mitt nattduksbord. Inte så kul. Men idag var det roligt. Man fick välja en grej att jobba med på förmiddagen, och jag valde liksom några andra i min klass skapande.
Eftersom att det var må bra-vecka skulle vi skapa något som man blir glad av, typ något med blommor... Jag fick idén att måla en grej. Som du ser på bilderna är motivet ett dansande glatt par, kanske jag fick inspiration från alla Fred & Ginger-filmer som jag sett. Mycket troligt. Jag spenderade en lång timme med att fixa en ram i trä att spänna upp målarduken på, och pga det hann jag inte måla så värst mycket.
Efter att jag sågat, spikat, dragit ur spikar och finsågat och sen häftat ihop allt (med viss hjälp med sågning) så började jag måla. Blev rätt nöjd med färgerna men måste verkligen fortsätta för som du ser är den långt ifrån klar. Under eftermiddagen satt jag och Dessi och målade och åt kärleksmums istället för att se på film som först var planerat. Så jag kom en bit på målningen, förutom att jag till Dessis skratt glömde måla en arm så mannen i den gröna kavajen (eller liknande) har en arm, medan ena handen fortfarande sitter vid den klänningsklädda tjejens midja. Så kan det gå. Men jag ska fortsätta med den.

1 kommentar:

dessi sa...

haha... ingen arm:-P