14 oktober 2009

Om detta skulle hända

Hej!

Har lust att gå på bio. Var på bio i söndags, men vill ändå. Synd att det inte går någon film som jag vill se. Typiskt. Jag tycker att Rigoletto, Saga eller Park borde ha en liten filmfestival eller så. Varje kväll hela veckan visar de en klassisk film. De kan ha tema som typ "30-tals vecka" eller "30-40-tals vecka" eller "Klassisk musikalvecka"...

På temat 30-40-tal borde de visa:


1. Den tredje mannen med Joseph Cotten, 1949.

2. 42nd Street med Ruby Keeler, 1933.

3. Rebecca med Joan Fontaine, 1940.

4. Borta med vinden med Clark Gable, 1939.

5. Top Hat med Fred Astaire och Ginger Rogers, 1935.

6. The Philadelphia Story med Katherine Hepburn, 1940.

7. Livet är underbart med James Stewart, 1946.

Ska jag vara ärlig så skulle jag vilja byta ut filmerna, helst ha med dubbelt så många. Men det går ju inte. Så här får det vara. Endast "Rebecca" kom med här. Det borde vara en vecka endast för Hitchcock-filmer. Vet inte om någon mer än typ 3 pers skulle komma, jag skulle iallafall. Om man skulle visa 7 Hitchcock skulle jag vilja se dessa på bio:

Rebecca, Notorious, Främlingar på tåg, Fönstret mot gården, Studie i brott, Psycho och Fåglarna. Fåglarna mest för att det är en känd film.

2 kommentarer:

Bannanas sa...

hehe som ja nyss skrev i min blogg; vi har inte precis samma filmsmak xP
förlåt, men ör mig låter alla dom där filmerna ganska tråkiga. Fast kan vara lite roliga med tanke på de dåliga specialeffekterna. Men ja tror att dagens samhälle kommer få allt svårare för sånna filmer, eftersom dom e så långsamma, å idag e man van vid fart och action..

Hanna sa...

Ja du, smaken är som baken. Men jag tror att månag uppskattar sånt fint filmarbete som dessa filmer är. Ha det bra. :) Vi borde ha filmkväll eller nåt förresten.