1 oktober 2009

Kakbak


Hejsan hoppsan!


Idag är det torsdag vilket betyder att... det är torsdag. Kom inte på nåt. Snart är det helg. Men en skoldag kvar tills dess. Idag kom förresten en hagelskur mitt i kylan. Rätt kallt just nu, kom en kyl-bölja. Ingen vämrebölja här inte. På kvällen kände jag att jag måste baka nåt. Tyckte att chokladsnitt skulle sitta fint. God deg och goda kakor. Perfekt.
Så efter middagen tog jag fram allt som behövdes. Ingredienser och en praktisk skål som jag alltid (nästan) använder till bak. Lagom storlek, bra form och praktiskt handtag. Mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, margarin, kakao och ägg. Och pärlsocker såklart. Här blir det action!
Så blev det skjuts in i ugnen efter lite hårda tag med degen så den ville smula sig hela tiden. Efter lite bastu för längderna så blev de skurna i tjusiga små kakor. Sneda och smarriga. Vill inte veta hur mycket kakdeg jag åt, det är bäst att jag inte vet. Bakar inte särskilt ofta av den anledningen, att jag alltid proppar i mig en massa deg, hihi. Så är det.

Inga kommentarer: