8 november 2009

Fars Dag

Hej hopp!



Idag är det söndag. Men inte vilken söndag som helst, utan Fars Dag-söndagen. Alla pappors dag. En dag som de smugit in i kalendern för att de inte tycker att julafton och födelsedagen räcker för presenter. En tredje dag måste de få. Höhö. Troligtvis är inte det anledningen att dagen finns, får vi hoppas. Det är säkert för att de ska bli firade av barnen sina med fika och någon liten present.
Jag fixade en chokladkaka till eftermiddagsfikat som är obligatoriskt en dag som denna. Ellen köpte en Triss-lott (som för övrigt inte gav någon vinstsumma...) som vi lade i ett kuvert som jag gjort med ett litet tillhörande kort. "Grattis pappa på Fars Dag önskar Hanna och Ellen". Så stod det ordagrant.
Jag gillar att experimentera lite när jag bakar, så idag hällde jag i en tesked bakpulver, även om det inte stod med i receptet. "Som att det gör så stor skillnad..." tänkte lilla jag och skjutsade in smeten (som var i en form) i ugnen.
25 minuter senare togs kakan ut och så gick jag och pappa på promenad i det mulna vädret. När vi kom hem igen så dekorerade jag kakan med fint florsocker som bildade fina bokstäver efter att jag klippt ut en mall i papper. Lite extra fint. Mums mums var det med chokladkaka och grädde. En favorit. Ska skippa bakpulvret nästa gång, den är bättre utan. Ingen större skillnad, men att följa receptet är bäst i det här fallet.

Inga kommentarer: