12 november 2009

Lite musik med fina melodier

Hejsan!


Lyssnar på lite musik från vad vissa skulle kalla 'gamla filmer'. Jag har en lite annan uppfattning om gammalt och gammalt. Men det får bli en annan gång som jag tjatar om det. Här är lite länkar till lite musik som jag tycker är värd att lyssna på. Kanske inte värsta låtarna som man går och lyssnar på hela dagarna, men melodierna är väldigt bra.

  • Night and Day. Av Cole Porter, här med Fred Astaire i skrattfesten "The Gay Divorcee". Ett av deras absolut bästa nummer. Kvalitén är bättre i filmen. Men youtube är ju inte alltid i bästa kvalitet. 01:09 in i låten är min absoluta favorit-melodisnutt. Pampig. Vacker sång. Fint dansnummer. Skulle Let's dance-juryn klaga där borde de bli sparkade. Älskar förresten Gingers klänning.
  • Never Gonna Dance. Från höjdarfilmen Swing Time med Fred & Ginger. Inte så att jag liksom lyssnar på sådan här musik dagligen, men det är rätt bra ibland. Fin melodi. "Though, I'm left without a penny...". Nice. Troligen syftar han på pengar när han sjunger 'penny'. Men annars så heter Gingers karaktär Penny i filmen också.
  • Beautiful Girl. Ur scen i Singing in the Rain. Vet faktiskt inte vem som sjunger den här. Klädbiten är väl ingen höjdare, men själva melodin är härlig. "Beautiful girl, you're a lovely picture..."
  • Smoke gets in you eyes. Finns i oändligt många versioner. Bl.a. en opera-version "Roberta". Men den rekommenderas inte. Här är den med The Platters istället. Fin melodi.
  • They can't take that away from me. Jag är inte en extrem beundrare av ballader så särskilt ofta. Men den här låten är en av mina favoriter nuförtiden. Om jag vill lyssna på något känslosamt alltså. Mycket fin scen i "Shall we dance". Är även med i "Barkleys of Broadway". En av världens bästa ballader tycker jag faktiskt. Inte bästa klippet, men hittade inget bättre. Osynkat.

Vet att det blev mest sånger med Fred Astaire. Men det är för att jag är så pass töntig att jag just nu tyckte att de var så bra att jag måste berätta det för världen, höhö.

Inga kommentarer: